Hjem

Kettrup Bjerge

Kettrup Kirketomt Nr. Lyngby Kirke Nr. Lyngby Kirketomt Rugbjerg Kirke Rugbjerg Kirketomt Rugbjerg Knude Fyr
 
Skallerup Indlandsklitter Råbjerg Kirke Råbjerg Mile Sandmilen

Skagen Kirke

Skagen Kirketomt

Tag toget

Presse

 

 
  Historien om vejen til Skagen

Da Skagensmalerne i 1800 tallet kom til Skagen, var turen til byen lang og besværlig.
Al transport til og fra Skagen foregik med hest og vogn i vandkanten eller ad søvejen.
Inden 1907 var der ikke en havn, hvor større skibe kunne lægge til, så mens skibene lå ankret op ud for kysten, blev passagererne hjulpet over i mindre både, der sejlede dem i land.
Ville man fra Frederikshavn til Skagen, kunne man komme med ageposten. Ageposten var en vogn, der blev trukket af heste.
I starten af 1880’erne begyndte man at indse nødvendigheden af jernbane mellem Frederikshavn og Skagen. Men hverken Amt eller Indenrigsministeriet var dog ikke specielt interesserede i projektet på grund af sandflugten. Så der skulle plantes fyrtræer, som var det eneste, som kunne dæmpe og sandets flugt fra vest til øst før Rigsdagen ville bidrage til anlæggelsen af banen.

Skagboerne forærede derfor i 1888 Klitvæsenet det stykke jord, hvor Skagen Klitplantage blev anlagt og i sommeren 1890 blev Skagensbanen indviet. 
Så selv om der stadig ” er langt til Skagen”, er det nu både nemmere og hurtigere at komme hertil, så det føles ikke så langt, som i gamle dage.
Og selvfølgelig skal man tage toget fra Frederikshavn for at kunne opleve naturen gennem Skagen Klitplantage på den ene side og havet på den anden.
 
 
idé og design: KRAFTnewmedia.dk